понеделник, 28 юли 2014 г.

Фара край Ахтопол

За този фар си оставих цели три изгрева, които за малко да не ми стигнат.Не че имаше толкова материал, а просто хванах една дъждовна сутрин и една мъглива, като между двете ми се падна и малкото късмет, с един бих казал не лош изгрев.

Както всяка сутрин имахме уговорка с Румен, но той отпадна на мястото за среща.Реши че небето му е скучно, което си беше вярно към този момент, но малко по-късно нещата се разнообразиха.


Pentax K5 F13 1/3sec ISO200 11mm + ND8 Soft grad


Бях край фара още по тъмно, което ми даде време да огледам и да се пробвам с няколко нощни снимки, но светлината беше кофти и не извадих нищо.


Pentax K5 F11 /1.6sec /ISO200 /12mm + ND8 Soft grad


Харесах си композиция в края на островчето, до което се намира фара.Оставаше ми да се преборя с няколко хлъзгави камъка и да се добера максимално близо до водата. За да задържам равновесие се  наложи да стабилизирам с два крака в поза близка до шпагат и да седна на една скала, която се оказа мокра. Към този момент ми беше убягнал факта, че прииждащите вълни ще ми мият задника, но след първата вече ми беше все тая.Поне гледката си заслужаваше.



Pentax K5 F13 /1/2sec /ISO200 /12mm + ND8 Soft grad


Малко по-късно с мокря ми гъз се премесихме от другата страна на фара, където вълните бяха доста по-сериозни и се налагаше повишено внимание в обстановка.Все пак се получаваха интересни и раздвижени предни планове.


Pentax K5 F13 /1sec /ISO80 /11mm + ND8 Soft grad


Реших да се върна на първоначалната позиция, където нещата вече се случваха.


Pentax K5 F13 /1sec /ISO80 /11mm + ND8 Soft grad


Слънцето започна да прехвърля хоризонта и отново смених позицията.Вълните зачестиха и увеличиха размерите си, което определено ми харесваше повече от тепсията, която гледах през последните 5 дни.Снимането стана малко по-сложно, а  вече освен задника и краката ми бяха мокри до колене.Сетих са за ботушите които си купих преди няколко дни, ма защо са ми, нека си седят в колата.


Pentax K5 F13 /0.7sec /ISO80 /12mm + ND8 Soft grad


Съобразявах се с вълните и на прибежки напред-назад си открадвах по някоя снимка.Докато изведнъж изгубих поглед над нещата и една вълна буквално се изсипа отгоре ми.По мен не остана сухо място, по техниката също.Готиното е че в този момент апарата снимаше и се оказа, че си имам и снимка :)


Pentax K5 F13 /0.7sec /ISO80 /12mm + ND8 Soft grad


Едно бързо подсушаване на техниката и отново съм в играта, при това тъкмо навреме за първите лъчи на слънцето.


Pentax K5 F13 /0.8sec /ISO80 /11mm + ND8 Soft grad


Вече бях мокър до кости и не ми пукаше особено за изливащата се върху мен вода.Оставаше само да си пазя техниката, като я вдигах със статива високо над главата при всяка по-голяма вълна.



Pentax K5 F13 /0.6sec /ISO80 /12mm + ND8 Soft grad


В края на златната светлина вълните вече бяха доста сериозни, а наличието на повече светлина даде възможност за улавяне на малко повече динамика в снимките.


Pentax K5 F13 /1/3sec /ISO80 /12mm + ND8 Soft grad


С тази публикация най-накрая приключвам с кадрите от пролетта и морето.Доста изостанах с писането, и като се замисля си дойде време за още морски кадри, но за това по-натам  :)

За финал на тази публикация ще дам няколко съвета за поддръжка на техниката при заснемане на морски пейзажи, някои от тях не пренебрегвам никога, но други биват пренебрегнати в името на кадъра:)

1.Винаги сменяйте обективите с повишено внимание.Особено ако сте на плaжна ивица-забелязал съм, че колкото и да внимавам, винаги се връщам с увеличено количество прах по сензора.Все пак е добре да се внимава, защото пясъка може да доведе и до механични проблеми с камерата.
2.Може да приемем за предимство да се използват протекторни (UV) филтри на челната леща.Те ще защитят челната леща не само от наранявания, но и от евентуални пръски морска вода, която е доста агресивна-лично аз не използвам UV филтри по разбираеми причини, но в такива случаи са ме спасявали градиентите или пък някой поляризатор.
3.Полагайте грижа за статива си.След всяко снимане е добре да се измива с питейна вода, особено в случаите, когато е потапян в морето - лично аз дори си нося шише от половин литър предварително напълнено и изплаквам при необходимост непосредствено след снимки.Ако мястото, на което се отседнали е близо до мястото за снимане, може да свършите това и малко по-късно.
4.Използватейте добре затворени чанти и раници.Когато не снимате е добре техниката да е прибрана-някои от по-скъпите ми обективи дори са предварително прибрани в найлонови пликчета за по-добра защита от пясък и прах.
5.След снимки е добре да забърсвате използваната техника, без значение дали е мокрена и подлагана на запрашаване.Аз използвам леко навлажнена кърпа, а за филтрите микро-фибърна кърпа.
6.Съобразявайте се с приливите и отливите-Определено това е едно от най-опасните неща, които дори и аз подценявам на моменти.
7.Не оставяйте техниката без надзор в близост до морето-пясъка пропада лесно под въздействието на вълните, стативите стават  нестабилни и биват повличани.
8.Съобразявайте се с теченията и посоката на вятъра-това може да ви е в голям плюс при снимки в близост до водата.Ако снимате срещу по-големи вълни и имате вятър идващ ви в гръб.Всичко е наред.Но ако снимате срещи вълните и насрещен вятър, ще ви е трудно да направите снимка без пръски по обектива.


Естествено има още полезни съвети по темата, така че може да оставяте и своите в коментарите по-долу.


4 коментара:

  1. Благодаря! За снимка по-точно да дам exif ?

    ОтговорИзтриване
  2. Добавил съм exif информация под всяка снимка.Обектива, който съм използвал е Sigma 10-20 3.5 HSM. Извинявайте за забавянето.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване